Branding tetování: Vypalování do kůže jako forma skarifikace

Obrázek autora
Nikola Nováčková
3. 9. 2025
0

Můžeme dát rovnítko mezi branding a tetování? Ne. Body branding se řadí do kategorie specifických forem modifikací těla, při které se pomocí popálenin a jizev vytvářejí vzory na kůži. Někteří jej k tetování přirovnávají, avšak branding se tetovacímu procesu nepodobá – nepoužívá se při něm inkoust a nese s sebou svá vlastní rizika, která je třeba pečlivě zvážit.

Co je branding tetování?

Branding, je forma úpravy těla, při níž se pomocí žáru do kůže vypalují vzory nebo symboly. V dnešní době se tyto úpravy podstupují již dobrovolně, ale v minulosti byl spojen se silným společenským tlakem a vnímán jako bolestivý rituál iniciace, test vytrvalosti nebo jako trvalý znak sounáležitosti.

Branding je také součástí různých společenských prostředí. Nalezneme ho mezi členy pouličních gangů a organizovaného zločinu, kde slouží k označení příslušnosti nebo k vyznačení násilného činu, ale také ve věznicích, kde představuje symbol identity, trest či formu nátlaku. [3]

Zajímavou kapitolu tvoří studentská bratrstva a spolky, kde se někteří členové dobrovolně nechávají označit písmeny či znaky své organizace. [3]

Například bratrstvo Omega Psi Phi tuto tradici stále praktikuje.

Branding na rameni.
Zdroj: pinterest.com

Rozdíl mezi klasickým tetováním a brandingem

Skarifikace

Skarifikace spočívá v cíleném řezání kůže za účelem vytvoření specifických vzorů, značek či ornamentů. Historicky byla tato forma modifikace součástí rituálů v domorodých kulturách, kde sloužila k vyjádření identity, statusu nebo příslušnosti ke komunitě. [1]

Skarifikace ramene.
Zdroje: instagram.com

Modifikace

Pojem tělesná modifikace zahrnuje širokou škálu dočasných i trvalých úprav na těle. Jedná se o drobné změny, jako je klasický piercing v uších, až po výrazné zákroky, například rozdělení jazyka. [4]

I plastická chirurgie se řadí do oblasti tělesných modifikací, protože nabízí možnosti, jak si změnit vzhled podle individuálních představ.

Silně modifikovaná žena.
Zdroj: nypost.com

Cutting

Jednou z tradičních forem tělesného zdobení je tzv. cutting, tedy technika, která úzce souvisí se skarifikací. Historicky se objevovala zejména v Africe, Melanésii či Austrálii. Jizvy často symbolizovaly identitu, rituál a společenský status.

Technika cutting na obličeji.
Zdroj: pinterest.com

Historie a moderní vývoj brandingu ve světě

Branding, tedy cejchování je součástí lidstva už od dávných dob. Původně byl využíván k značení zvířat, ale postupně přešel v prostředek kontroly lidí.

Ve starověkém Římě se branding používal k označování uprchlíků a zločinců, během otrokářství byly jeho prostřednictvím cejchovány miliony otroků a i ve Francii 17. století se používal za stejným účelem. [2]

V Indii se naopak branding využíval v náboženských obřadech a u kmenů Papuy-Nové Guineje byl součástí iniciačních rituálů.

Dnes je branding vnímán jako extrémnější alternativa k tetování či piercingu. Ačkoliv dnes lidé branding podstupují dobrovolně, jeho právní postavení zůstává v mnoha zemích nejasné a pohybuje se spíše v šedé zóně. [2]

Jaké techniky branding tetování existují?

Strike branding – značkování kovem

Nejběžnější metodou brandingu je tzv. strike branding, při kterém se malé kousky nerezové oceli rozpálí a přiloží na kůži podobně jako horká žehlička. Vznikají tak jizvy po popáleninách druhého stupně.

Čím větší kus kovu se na kůži přikládá, tím těžší je práce s ním. Jemnější a detailnější vzory se proto vytvářejí po částech pomocí menších kovových kousků.

Cautery branding – kauterizace

Kauterizace využívá speciální železné nástroje k vypalování vzorů do kůže. Tato technika je nejméně využívaná. Její provedení je specifické a vzhledem k náročnosti i nižší popularitě se s ní setkáme jen zřídka. [4]

Cutting a branding nůžek na kůži.
Zdroj: pinterest.com

Laser branding – značkování laserem

Nejmodernější metodou je branding pomocí laseru neboli elektrochirurgické značkování. Tento postup umožňuje mnohem vyšší přesnost i kontrolu nad hloubkou popáleniny a zároveň snižuje poškození okolní tkáně.

Cold branding – chladné značkování

Cold branding je na první pohled podobné klasickému teplému brandingu, protože i zde se k vytvoření vzoru používají kovové části. Rozdíl spočívá v tom, že místo rozžhavení se kov ochlazuje pomocí tekutého dusíku. [2]

Na pokožce pak nevznikají jizvy z tepelného popálení, ale naopak z popálení chladem, které má odlišný charakter i výsledný vzhled.

Tvoření brandingu pomocí laseu.
Zdroj: reddit.com/lasercutting

Jak probíhá hojení?

Pozor na vznik keloidních jizev

Proces hojení po brandingu je náročný a může trvat šest měsíců až rok, a bývá velmi bolestivé. Cílem je, aby se kůže zjizvila specifickým způsobem. V minulosti lidé do ran vtírali popel nebo hlínu, aby vnik těchto jizev podpořili, avšak s rozšířením této techniky na Západě se tato praxe omezila kvůli vysokému riziku infekce.

Velké riziko infekce

Branding s sebou přináší vysoké riziko infekce, jelikož se často jedná o popáleniny druhého až třetího stupně. Nedodržení základních hygienických kroků může vést k podráždění kůže, alergické reakci, ale také přenosu infekčních onemocnění, jako je herpes simplex, tetanus, stafylokokové či plísňové infekce, některé formy hepatitidy, tuberkulóza nebo dokonce HIV.

Keloidní jizva jako forma brandingu.
Zdroj: instagram.com

Pro koho je branding vhodný?

Dnes je branding vyhledávaný zejména mezi lidmi, kteří chtějí posunout své úpravy těla na další úroveň.

Branding tetování jako forma sebepoškozování?

Stejně jako jiné formy body artu neo modifikací není branding projevem sebepoškozování nebo psychiatrické poruchy. Jde spíše o metodu sebevyjádření, kterou lidé využívají k tomu, aby své tělo prezentovali jako umělecké plátno. [5]

Největší riziko? Branding je tetování, které nikdy neodstraníte!

Největším rizikem brandingu je jeho prakticky nevratná povaha. Na rozdíl od tetování, které lze odstranit laserem nebo přetetovat, jizvy po brandingu nelze bezpečně přetvořit ani odstranit operací.

Zdroje:

  1. Tattooing 101. (nedatováno). Everything You Need to Know About Body Branding | Getting a “Branding Tattoo”, (https://tattooing101.com/learn/business/body-branding/).
  2. Xavier. (2016). The Art of Body Branding, (https://www.tattoodo.com/articles/the-art-of-body-branding-4987).
  3. Wikipedia. (2025). Human branding, (https://en.wikipedia.org/wiki/Human_branding#Persisting_practices).
  4. Timothy Katzen. (2023). What is Body Mod? History, Types, and Availability, (https://beverlyhills.timothykatzenmd.com/blog/what-is-body-mod-history-types-and-availability).
  5. Raffy Karamanoukian. – Chidi Ukatu. – Edward Lee. – Josh Hyman. – Michael Sundine. – Mark Kobayashi. – Gregory Evans. (2006). Aesthetic skin branding: a novel form of body art with adverse clinical sequela, (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16566546).
Obrázek autora
Autor
Nikola Nováčková
Tetování pro mě není jen téma, o kterém píšu takzvaně od stolu – sama jich několik mám a dobře vím, co všechno obnáší. Odjakživa mě zajímala jejich historie, význam i správná péče. Díky osobním zkušenostem a znalostem mohu psát zajímavé články, které vám pomáhají s výběrem, inspirací i rozhodováním. Inkoust pod kůží je pro mě víc než jen ozdoba – je to příběh, který stojí za to vyprávět.

Komentáře

Zanechte první komentář

Další články

Zpět

Zpět na stránky

Napište, co hledáte