Význam tetování na obličeji si v průběhu dějin prošel výraznou proměnou – přes stigma až po moderní projev sebeidentifikace. V tomto článku se podíváme nejen na jeho historické kořeny a jejich význam v kriminálním prostředí, ale i na to, jak se z radikálního gesta stává popkulturní trend.
Význam tetování na obličeji hledejte ve vězeňském tetování
Tetování na obličeji jsou nejčastěji spojena s vězeňským životem. Tato tetování odráží život kriminálníků, jejich zkušenosti a postavení. Dále mohou neverbálně signalizovat členství v gangu, délku trestu, násilné činy nebo i trauma.
Nejznámějším motivem je tetování slzy, ale kromě ní existují i další specifické symboly se skrytým významem. Rozšířené jsou i číselné kódy – například čísla 14 nebo 88, které používají vězni se sklony k bílému supremacismu. Tato čísla jsou opravdu „provařená“ a může se velmi jednoduše může stát, že vám je studio odmítne vytetovat. [3]

Rozdíl mezi dobrovolným a nedobrovolným tetováním na obličeji
Ne všechna tetování na obličeji jsou výsledkem svobodné volby. Takovým příkladem je tetování slzy. To je v konkrétních případech člověku na obličej nuceně vytetováno násilníkem jako ponižující stigma oběti sexuálního útoku. Takové tetování pak všem říká, že dotyčný byl zneužit. [4]
Avšak slza pod okem jako tetování má i mnoho dalších významů, o kterých jsme se rozepsali v našem článku.
Tetování na obličeji v historii
Maorové a tradiční Moko jako ozdoba a symbol identity
Tetování zvané tā moko má pro Maory hluboký kulturní význam. Na rozdíl od běžného tetování se tā moko vytváří řezáním kůže dláty uhi. Tento proces zanechává v kůži hluboké jizvy. Moko je nejen ozdobou, ale i symbolem manu (statusu) a duchovní identity. Celý proces byl vysoce tapu (posvátnou) záležitostí a byl doplněn o rituály – tetovaný byl například krmen trychtýřem. Tento typ tetování se po evropské kolonizaci téměř ztratil, ale od konce 20. století zažívá znovuzrození – včetně mužských tetování celého obličeje a ženského moko kauae na bradě. [1]
Původ a vznik tā moko je spojen s mytologií – náčelník Mataora se jej naučil od otce své manželky, duchovní bytosti Niwareky, v podsvětí jako součást smíření.

V Japonsku jako symbol trestu a mafie
Vývoj postoje vůči tetování byl v japonské společnosti poměrně dynamický a i dnes na mnoha místech v Japonsku s tetováním neuspějete. Ve starověku bylo běžnou praxí a mělo dekorativní účely, v období Kofun (300–600 n. l.) se tetování stalo prostředkem trestu a zločincům bylo tetováno na čelo. V 8. století byly tetováni ti nejhorší zločinci, kteří byli společností odmítáni. [2]
Ačkoli bylo tetování jako prostředek trestu postupně nahrazeno jinými metodami, někteří zločinci si nechávali tato trestanecká označení překrývat dekorativním tetováním, což se stalo základem tradice v japonském podsvětí – zejména u mafie Yakuzy. Ta využívala tetování jako důkaz loajality.
V období Meidži (od 1868) bylo tetování zakázáno, protože bylo považováno za barbarské a nevhodné pro modernizovaný stát. Tento zákaz neplatil pro cizince, zejména námořníky, což umožnilo vzniknout tetovacím studiím v přístavech jako Jokohama. [2]

Období Edo
I když bylo tetování dříve zakázáno, období Edo (1603–1868) bylo renesancí pro tuto praktiku, a to díky čínskému románu Suikoden, ve kterém vystupovali hrdinové s tetováními celého těla. Tato romantizace okouzlila japonskou veřejnost natolik, že si lidé nechávali podobné motivy vytetovat. Technika, která se vyvinula, se dnes označuje jako japonské tradiční tetování irezumi a má bohaté kořeny. V tomto období se mění rétorika ze stigmatizující na pozitivní.
V Evropě tetování na obličeji sloužilo pro označování otroků a zločinců
Starověká Římská říše používala tetování pro označování trestanců a otroků. Otroci, kteří uprchli byli označováni tetováním na čelo, což znemožňovalo skrýt jejich minulost. Cejchování bylo používáno jako výstraha pro ostatní a zároveň to byl prostředek sociální kontroly.
V roce 315/316 n. l. vydal císařský edikt, který výslovně zakázal tetování otroků na obličeji, čímž došlo k formálnímu uznání neetického rozměru této praxe.
Pozor na dopad v zaměstnání a společenském životě
I když je tetování pro některé kultury, především v Tichomoří, běžnou součástí identity, ve zbytku světa je přístup k viditelným tetováním – zejména na rukou, krku a obličeji – stále do značné míry ovlivněn společenskými normami. [5]
Ačkoli se postoj k tetování ve společnosti i na pracovišti výrazně změnil a dnes už není problém, aby měl barista ve Starbucks nebo zdravotní sestra tetování na rukou, stále existují místa, která jsou k viditelným tetováním konzervativní až diskriminační.

Tetování na obličeji jako provokace nebo stigma
Význam tetování na obličeji je stále vnímán jako jistá „maximální hranice“. Je to oblast, která ještě nebyla společensky plně akceptována. Přitahuje pozornost, vyvolává otázky a často působí provokativně. I když se společnost snaží tento trend přijmout, silná tabuizace stále přetrvává. Takto extrémní změna vzhledu může nejen zásadně ovlivnit způsob, jakým člověka vnímají ostatní, ale také to, jak vnímá sám sebe.

Na mladistvé působí vliv celebrit
Nejznámější a jednou z prvních známých osobností s tetováním na obličeji byl Mike Tyson, který si v roce 2003 nechal na obličej vytetovat tribal motiv, aby zdůraznil svého „válečného ducha“.
Po něm se objevili trapoví umělci, kteří tetování si tetování na obličeji vytvořili jako součást své vizuální identity. Kinder Malo si na čelo nechal vytetovat „zvířata nejsou jídlo“, zatímco Yung Beef má na obličeji jména svých dětí. Kaydy Cain se rozhodl pro zmrzlinový kornout a polibek. [6]
V post-trapové éře se k tetováním na obličeji připojili i další slavní – například Justin Bieber s nápisem „grace“ nad obočím nebo herečka Cara Delevingne, která si nechala vytetovat diamant a hvězdy na uchu.
Tito umělci svým jednáním vysílají jasný signál: rozhodli se pro alternativní cestu a vědomě si zavřeli dveře ke konvenčním kariérám. To může být v některých ohledech problematické, zejména pokud se jimi inspirují mladí lidé, kteří jednou budou chtít (nebo muset) nastoupit do běžného zaměstnání. Tetování na obličeji jim totiž může vstup na pracovní trh výrazně ztížit.

Tatéři se bouří kvůli zvýšení věkové hranice
Je třeba si uvědomit, že i mezi tatéry se objevují rozpory ohledně tetování na vysoce viditelných místech jako je obličej. Někteří odmítají tetovat například krk nebo obličej u mladých lidí kvůli riziku, že jim to zkomplikuje budoucnost. Prsty jsou dnes běžnou volbou, ale obličej či krk představují mnohem zásadnější rozhodnutí.
Neznamená to však, že budete okamžitě odmítnuti, ale profesionální tatér vám poskytne svůj upřímný názor a radu. Tito tatéři zdůrazňují, že taková tetování nejsou pro každého a rozhodně ne pro mladší 18 let, kteří chtějí své první tetování.
Zdroje:
- TePapa. (nedatováno). Tāmoko | Māori tattoos: history, practice, and meanings, (https://www.tepapa.govt.nz/discover-collections/read-watch-play/maori/tamoko-maori-tattoos-history-practice-and-meanings).
- Keo S. (2018). The Culture of Tattoos in Japan, (https://thinkglobalschool.org/the-culture-of-tattoos-in-japan/).
- Wikipedia. (2024). Criminal tattoo, (https://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_tattoo).
- Wikipedia. (2024). Face tattoo, (https://en.wikipedia.org/wiki/Face_tattoo#As_punishment).
- Paper Crane Tattoo Studio. (nedatováno). Too Taboo to Tattoo? Hand, Neck, and Face Tattoos in the Modern World, (https://www.papercranetattoo.com/blog/hand-neck-and-face-tattoos-in-the-modern-world).
- The Introvert. (2024). Ask Yourself: Should I Get a Facial Tattoo?, (https://medium.com/odd-reflections/ask-yourself-should-you-get-a-facial-tattoo-f403d19420c5).